AdBlue można produkować na dwa sposoby:
– produkcja syntezy bezpośrednio z procesu produkcji amoniaku / mocznika;
– produkcja poprzez rozpuszczanie mocznika technicznego w wodzie zdemineralizowanej.
Druga metoda, produkcja przez rozpuszczanie, jest tą, która niesie największe ryzyko uzyskania produktu niezgodnego ze specyfikacją lub z obecnością zanieczyszczeń.
AdBlue pochodzący z syntezy jest najczystszy, w rzeczywistości ta metoda gwarantuje produkt zgodny ze specyfikacjami i eliminujący ryzyko zanieczyszczenia. Ten fakt jest kluczowy, jeżeli mamy na myśli tankowanie AdBlue z dystrybutora.
Zaleta produkcji syntezy polega na tym, że czysty mocznik w trakcie procesu produkcyjnego przekształca się bezpośrednio w AdBlue, pozostając zawsze w stanie ciekłym i bez dodatku substancji czy możliwości zanieczyszczenia. Z drugiej strony w produkcji przez rozpuszczanie stosuje się mocznik, który normalnie ulega zestaleniu. Dlatego właśnie do mocznika dodaje się substancje (środki zapobiegające przywieraniu), aby ułatwić przechowywanie i przenoszenie, mocznik, który jest następnie rozpuszczany w wodzie. Dodatki stosowane w fazie krzepnięcia lub substancje używane do przechowywania mogą spowodować, że dystrybutory AdBlue, a w szczególności ich zawartość będzie niezgodna ze specyfikacją.
Nie cały mocznik na rynku można wykorzystać do produkcji AdBlue, ale tylko ten, który posiada określone parametry chemiczne, tzw. Mocznik techniczny, który jednak stanowi bardzo małą część światowej produkcji mocznika, ponieważ większość mocznika produkowanego na świecie jest używany jako nawóz.
Zastosowanie mocznika o nieprawidłowych właściwościach może doprowadzić do rozwiązania niezgodnego ze specyfikacją i nieodwracalnego uszkodzenia katalizatora w ciężkich pojazdach.
Mocznik w granulacie stosowany jest głównie jako nawóz, którego ze względu na zanieczyszczenia nie można wykorzystać do produkcji AdBlue.
AdBlue dystrybutor zapewnia doskonałą formę transportu przetworzonego przemysłowo mocznika do zbiornika w samochodzie.